Friday, September 30, 2011

luahan hati umie



hii u olls,
entry kali nie pnjg yek u olls


i kalo da start menulis,mst tingin lagi nk update..
kali nie topik lain cket,sesi luahan
just nk share dgn u olls
manatau u olls bleh kongsi cara nk jaga ank2
yerla,mst ade antara u olls penah pening kple,
rase macam naik hantu bile tgk ank2 buat hal kn


macam tula perangai qaseh skrg
betul2 menguji tahap keimanan umie
kadang2 kita jerit pon bukan dia nk peduli
diam sekejap,pastu sambung lagi buat hal
bile kne lepuk dgn umie,dia diam skjp jek la
n kalo rase sakit dia nanges


smlm i ter'lepuk2' lagi dia
mana x,i sibuk nk masak,tp dia sibuk wt keje
dia amik kusi kecik dia,pastu capai pisau y i wt potong ayam
dia hayun2kan pisau tue
mmg mata i teramat la bulat,sebulat suara i jeritt kt dia
cket pon dia xterkejut u ollss
lepas tue,dia angkat kusi dia g tmpt msin basuh
time tue ade brp minit lagi nk siap basuh
dia nk tekan2 butang start balik kt situ
meradang lagi la umie..huh..!!


kali nie i terpkse crik hanger,tp y jmp
y jmp rotan y bulu aym tue
hurmm,nasib la nie kalo kena
i lepuk kt dinding jek,xmkn saman
i lepuk kt kusi dia,pon xmkn saman
last2 scara xsengaja,time duk lepuk kt kusi dia
trkena pulak kt kaki dia cket
apelagik,jerit lagi la..hurmm,mst sakit ponn

terus i mandikn dia n pujuk
maen geletek2
i letak ubt,manatau takut berbirat betis dia
sib baek xde ape,xde kesan
sian pulak dia,i peluk kuat2
xnk plk kang dia jadik takut kt i,hehehe


i selalu duk pk,knp org dera2 ank?
adakah kerana ank2 jenis kes macam nie
mak penat,byk keje nk buat
ank pulak buat hal,lagi sakit kpale tgk,huhu

kisah qaseh xabes kt situ,mlm time mkn pulak
time makan,dia nk mkn sendiri
tapi xmsuk mulut pn,habes dia tburkn nasi
hissyyhh..pastu g kt hall,dia sepahkn pulak bantal2 kt sofa
pstu buat terjun dr ats ke bawah
xcukup lagi nk buat umie jerit
dia pnjt pulak ruang kt y berlubang antara dapur n ruang tamu luar
hari2 dia mmg macam nie u olls:-(


i msj abi,time tu dia kt kg,
i bgtau dia y i haruss lepuk jugak ank kesayangan dia
sib baik abi ok..
utk pengetahuan u olls,
qaseh nie takut kt abi dia
abi marah cket da nanges
buat gaye nk cubit jerk
tapi qaseh da meraung selokk mcm da kne cubit
tp kalo nga umie,cket pon xheran

tapikn,kalo nga pengasuh
qaseh@ kakak panggilan pengasuh
xpernah buat hal
sekali je pengasuh panggil suh kiss n salam
terus dia dtg,jeles je i tgk..uwaaaa
heheeh

i kalo kt umah mmg byk keje nk kne buat
yerla,semua kite buat
jenis qaseh dia nk ade org layan n main ngn dia
umie manala sempat
sian dia..selalu buat nakal n kne marah umie
habesss nk buat mcmane?

xkn nk selalu mrh,lepas mrh dia
i mst menyesal,kesian dia
yerla,masih budak kecil
bile tgk wajah dia mmg xsmpi hati
tp u olls muke dia mmg selambe,xtakut pon i
i pulak jenis y cpt hilang sabar
macamane la nk besarkn qaseh..
arini dtg opis i g cari buku2 cara2 nk mendidik ank
dptla 2,3 buah buku nk dibaca,hehe

u ollss
same2 kita doakan supaya kita dapat jadik setabah mak kita2 dulu
y dpt jaga ank smpi 10 org..
nie baru sorang dah pening,hhuhu


tgk wajah ank cenggini, mmg xsmpi hati pon nk marah....
tp nk buat macamane, kalo terpakse...

salam 1 zulkaedah 1432h..

Published with Blogger-droid v1.7.4

13 comments:

dakcik said...

dlm diam2 qaseh tue rupenya byk akal jugak kan ?
meh sini i bg tip ! eceh ! mcm expert je kan ?

1. u try cari benda yg dia takut..cth, dia takut abi..bila u mrh u sebut name abi..or ckp nti abi dtg nk cubit..ce try! kalo sofea, i salu buat cmtue..alhamdulilah jadik..;) ( tp sofea takut helmet)

2. u try bg minum air zam zam or cari air penawar utk lembutkan hati dia..supaye dia dgr ckp..

3. u try ckp leklok dlu..ckp xbaik buat cmnie..nti dosa..kalo sofea buat nakal, salu jgk i buat cmtue..sbb mak mertua i suh ckp bebaik..

4. kalo seme lgkah kat atas xjd, baru lah u mrh n pukul..tp pukul utk mengajar lah..mcm i kadang2 tue..geram jgk! hehehe

byk x tips ? hehehe..eh, tp mmg dgn pengasuh dia akn baik..mcm Sofea lah..maybe dia tau org tue bukan mak dia..=)

sabo tau..beselah anak tgh membuas..cm Sofea skrg dh behave ckit..dah xusik sgt benda2 kat umh..cume 1 jek perangai yg geram jek tgk , bile i masak dia panjat tong gas ! pastue kalo org ckp dia menjawab! ha, tu lah perangai dia skg..=)


selamat mencuba yek..

nasihat dari pakar dakcik! hahaha

waniepaez said...

dakcik: wah, nasihat y baik sangat baik u..:)insy nnt i amalkn..
abi ade depan mata baru dia okey..i kena carik lipas letak kt depan dia..dia takut lipas, macam i..hehee
tp i mmg ckp baik2, sbb xmkn saman la i geram n terus jadik hot:)bukan hot mama:P kehkeh

~~zaa~~ said...

sabar ye wanie...budak2 memang gitu...tapi zaa takde tips lagi nak bantu...cuma boleh baca luahan wanie je...sabar eh...

waniepaez said...

zaa:tq za..huhu..stress jah smlm tue...insy akn guna petua dakcik:)

-Sara- said...

rasenye die mmberontak kt umh sbb die sorg2..wani buat keje..die buat sume tu utk tarik perhatian kite sebenarnyaa..kdg2 tu bdk2 ngah mmbesar mmg gitula wani..kite mmg kene byk sbr..sara pon penah cmtu tp bile fikir2 blk dorg ni ngah mmbesar..sume mende dorg nk buat..sara nasihatkn wani jgn terus marah die..ckp lu baik2..mcm dakcik ckp tu :)

axie said...

biasalah wani, budak tecik tgh membesar...
i pun kadang geram jugak..
u kan tau hafiy tu camna..hehe
tp kdg2 keletah dia tu, menghiburkan kita..

bila tgk dia tido, mulalah i rasa menyesal sbb siang tadi i babap dia..hehe
pastu i akan bisik kat dia "sory hafiy, tadi mama pukul hafiy"
hafiy :zzZzzZZzzz

♥♥ KhamS ♥♥ said...

wanie, khams nie lg la. faqhry & alyssa sama jek perangai. si adik ikut jek apa yg si abang buat. bila si abang x suka si adik ikut, dipukulnya si adik. mau i x jadik hulk?? hehee.. last2 i da penat i biarkan jek. lama2 dorg main elok jek.

sabar banyak2 ye wanie. bila kita dh marah geram je kan nk pukul, bila dah terpukul rase menyesal sgt2.

siti said...
This comment has been removed by the author.
siti said...

letak dlm playpen kalo kita wat keje..bdk2 mmg xmkn dilarang..nti kalo kite pukul, diorg dpt sakit tp diorg buat lg nti..

waniepaez said...

sara: tula, dia nk perhatian sian dia..sib baek xlame lagik akn dapat adik..hpefully semuanya baik2:)

waniepaez said...

azie: hehe, tula....siang babap, mlm peluk...huhu...skrg da ok cket perangai dia u olls, ade menda boleh main, i bg la..mende y xboleh harus digantikn dengan toys:)

waniepaez said...

siti: tula, pukul pon dia xheran, xtakut pn kn, letak dlm playpen, i risau dia akn pnjat jek,huhu

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI